עבודת מלצרות והקשר לפציעות והרעה במצב הבריאותי

מסעדות, בתי קפה, גני אירועים,  ברים ופאבים מסוגים שונים, מהווים רק רשימה חלקית של מקומות בהם עובדים מלצרים על בסיס קבוע . מדובר בעבודה פיזית, לרוב במשמרות ארוכות. במהלך עבודתם חשופים המלצרים לפציעות מסוגים שונים במערכות שלד-שריר ואחרות.

 

להלן מספר נקודות להתייחסות בהיבט הבריאותי של עבודת המלצרים:

 

היחשפות לעישון פסיבי – למרות שעל פי החוק בישראל אסור לעשן במקומות ציבוריים סגורים, עדיין קיימים פאבים, מועדוני לילה ומסעדות שלא אוכפים חוק זה. ברם, העישון מותר בשטחים פתוחים באותם בתי עסק והבעייתיות הגדולה הנה ההיחשפות הרבה לעישון פסיבי שידוע כמזיק באופן ממשי לבריאות.

 

עומסים המופעלים על מערכות שלד- שריר – עבודת מלצרות בדרך כלל מאופיינת במאמצים א-סימטריים הנעשים רק על ידי צד אחד של הגפה עליונה. לדוגמה, נשיאת מגש עם מזון ומשקאות מבוצעת ביד אחת. במקרה זה הכתף הנה בסיבוב חיצוני (רוטציה לטרלית) וכף היד במנח סופינציה (כף היד מופנית כלפי מעלה). מנחים אלה (של מפרק הכתף וכף היד) בתוספת המשקל של המגש או אחר גורמים להעלאת העומס על מפרקים אלה ואף עלול אף לגרום לפציעות.

 

לבוש והנעלה – באירועי קייטרינג שונים נהוגה תלבושת אחידה  למלצרים. לבוש זה עלול לעיתים להיות לא מותאם ולא נוח למלצר בעבודתו השוטפת ולהוביל למצב של פיצויים תנועתיים הנעשים בשל אי הנוחות הזו. הנעלה נכונה הינה דבר מורכב, במיוחד משום שמבנה כפות הרגליים שונה בין אנשים, ולכן גם הדרישה בהתאמת הנעליים.  בנוסף, סביר להניח שחלק מהמלצרים יצטרכו נעל עם עימום רחב, אחרים –  מדרסים וכן הלאה. עובדה זו מעלה גם היא את העומס על מפרקי הגפיים התחתונות ועל מפרקי עמוד השדרה בכלל.

 

היחשפות לשמש – במקרים בהם נחשפים לשמש כמו בבתי קפה ומסעדות בחוף הים, אירועים שנעשים על בסיס קבוע בחוץ ועוד, גובר החשש והסיכון למכת שמש, סרטן עור, כוויות עור וכו'.  

 

השפעה על חילוף החומרים הבסיסי – משמרת של מלצר עשויה להימשך 4-8 שעות בממוצע ולעיתים אף יותר. במידה ולא מקפידים על אכילה בזמנים קבועים, הרי שגם חילוף החומרים עשוי להיות מושפע (איטי יותר). זו אחת הסיבות שמומלץ לאכול אחת למספר שעות על בסיס קבוע.

 

נסיעה לאחר סיום העבודה בשעות מאוחרות – משמרת לילה המסתיימת במקרים רבים אצל מלצרים לפנות בוקר מצריכה ערנות והימנעות מהרדמות בעת הנהיגה. הסיכון לתאונות עקב עייפות יתרה לאחר משמרת לילה ארוכה ללא שינה – גבוה במיוחד.

 

מתח נפשי – במקומות בילוי עמוסים לעייפה וכן באזורי בילוי בהם מבלים צעירים עשויה להיות עבודת המלצרות כרוכה בלחץ נפשי לא קטן כלל ועיקר. הדבר משמעותי במיוחד אם מדובר בעבודה יומיומית ושעות ארוכות. כמובן שידוע זה מכבר שעבודה הכרוכה בלחץ נפשי על בסיס קבוע קשורה להרעה של המצב הבריאותי.

 

סוג המזון שנצרך על ידי המלצר בעת העבודה – במסעדות, בתי קפה וכדומה במקרים רבים המלצרים רשאים לאכול סוגי מזון מסוימים ולא לבחור מהתפריט מזון כאוות רצונם. לפיכך, לא תמיד ניתן לבחור במזון בריאותי, והצריכה של מזון דל בקלוריות ועשיר בשומן קשורה לעליה במשקל, עליה באחוזי השומן והשפעה שלילית על המצב הבריאותי הכללי- במיוחד אם 'מקפידים' על כך בעקביות.

 

סוג המשטח עליו הולכים במהלך העבודה – לסוג המשטח עליו הולכים במהלך העבודה השפעה רבה על בריאות מערכות שלד-שריר. הליכה על אספלט, מרצפות ומשטחים קשים אחרים ללא הנעלה מתאימה בהחלט לא מומלצת. לעומת זאת הליכה על משטח רך כמו דשא או חול/כורכר מומלצת בדרך כלל יותר. כאן המקום לציין, שהליכה (או ריצה) על משטחים רכים מעלה את מעורבות השרירים המייצבים ומערכת פרופריוספציה* והדבר חיובי במיוחד.

 

החלקות  מלצרים בשל אופי עבודתם חשופים יותר להחלקות במסגרת העבודה. כתוצאה מרצפה רטובה, מזון שנשפך ועוד. אזי עולה סיכון ממשי לפציעות קלות וחמורות כאחד.

 

מספר הצעדים ומידת הפעילות הגופנית במשמרת – מעניינת העובדה שלמרות המצוין לעיל בהיבט הבריאותי, המלצרים מבצעים מדי משמרת אלפי צעדים והדבר בהיבט זה לפחות, קשור לשיפור מצב בריאותי. ההמלצות של ארגוני הבריאות העולמיים מכוונים להליכה של 10,000 צעדים ביום. אנשים 'מן השורה' בעולם המערבי, שאינם ספורטאים מבצעים מדי יום הרבה פחות צעדים מהמומל, אך כשמדובר במלצרים בהחלט מדובר על היקף צעדים גדול יחסית הנעשה על בסיס קבוע ולעיתים בתדירות שבועית גבוהה.

 

* פרופריוספציה (Proprioception) -  מושג המתייחס לקליטה העצבית של גירויים מרקמות שונות כגון שרירים, גידים, רצועות ועוד. שיפור בתפקודה של המערכת הפרופריוספטית יתרום לייעול בתנועה ובקואורדינציה העצבית-שרירית. לדוגמה: ביצוע תרגילים המצריכים שיווי משקל, תנועה פונקציונלית, עמידה על משטחים לא יציבים ועוד. הדבר חשוב לכל סוגי האוכלוסייה ובמיוחד לספורטאים בתחומי ספורט מסוימים, למבוגרים כדי לשפר את התנועה היום-יומית ולמנוע נפילות, לתהליכי שיקום לאחר פציעה ולילדים לשם שיפור היציבה.

 

במחקר שנערך במכון לחקר הבטיחות, הופקינטון מסצ'וסטס שבארה"ב בדק נושא פציעות אצל מלצרים וצוות מסעדות.

 

במחקר השתתפו 100 מלצרים מתוך 10 מסעדות מסוג דיינר. הם נשאלו לגבי אי נוחות וסימפטומים שונים שחוו במהלך השנה החולפת הקשורים לעבודה וכן על האספקטים השונים בעבודתם, למשל – אורך המשמרת, מספר משמרות בשבוע ובטיחות במסעדה. גם המנהלים של המסעדות רואיינו על מנת לאסוף מידע בסיסי אודות שעות העבודה, בטיחות ומידת הגמישות להחלפת משמרת בעת הצורך.

 

המנהלים והמלצרים התבקשו לדרג את 3 הגורמים המרכזיים לפציעות וכולם אמרו נפילות והחלקות, בעיות שרירי-שלד ופציעות אקוטיות (כוויות, חתכים). 42% מהמלצרים שנבדקו דיווחו כי חוו סימפטומים של בעיות שריר-שלד במהלך השנה האחרונה, עם דגש על אזור הגב התחתון (18%), והכתפיים (11%). סיבה נוספת לדאגה הם המגשים הכבדים שעל המלצרים להרים ולהניף מעלה. בנוסף, יש בעיות של נפילות והחלקות המשפיעות על רמת הסיכון בביצוע העבודה.

 

לסיכום, עבודת מלצרות עשויה לעיתים להיות כרוכה בהרעה של המצב הבריאותי. חשוב במיוחד להקפיד על האמור לעיל במיוחד כשמדובר במלצרים שעובדים על בסיס קבוע ולא באופן אירעי. אזי היחשפות לשמש, החלקות בעת העבודה, סיום העבודה בשעות מאוחרות וכדומה עלול להיות בעייתי מבחינה בריאותית ובטיחותית כאחד.

 

מקור:

Ergonomics

 

ד"ר איתי זיו - סגן מנהל קמפוס "שיאים" באוניברסיטת תל אביב.

מנהל תחום הקורסים למדריכי חדר כושר בקמפוס "שיאים" ומרכז קורסים רבים אחרים.  

 מומחה לפעילות גופנית ספורט וחדרי כושר.

הוציא לאור את האנציקלופדיה – "עוצמות חדשות, כושר במעגל החיים" שהינו מדריך המקיף ביותר שנכתב בשפה העברית והעוסק בתחום הפעילות הגופנית וחדרי הכושר על כל היבטיהם והמיועד למתאמנים, למדריכים, לבעלי עניין ומודעות הספורט.

הוציא לאור עם ד"ר דרור שגיא את הספר – "במשקל הנכון, פעילות גופנית ותזונה מאוזנת השילוב המנצח". ספר העוסק בתחום אורח חיים בכלל והשמנה – בפרט לכל סוגי האוכלוסייה. 

www.itaiziv.co.il

 

חדר כושר
חדר כושר
חוגים
חוגים
אזור מנויים
אזור מנויים
צור קשר
צור קשר
בריכות שחיה
בריכות שחיה
פילאטיס מכשירים
פילאטיס מכשירים
מערכת שעות
מערכת שעות
המתקנים שלנו
המתקנים שלנו
סטודנטים
טיפ בריא
עבור לתוכן העמוד