כיצד נדע האם הפעילות הגופנית מזיקה לנו?

כיצד נדע האם הפעילות הגופנית מזיקה לנו?

כותב: תמיר צמח, נתורופת

מי אמר שפעילות גופנית טובה לבריאות?

ובכן, לא תמיד זה נכון וצריך לדעת איך לזהות זאת.

המציאות מוכיחה כי הפעילות הגופנית שבני האדם בוחרים יכולה דווקא לקצר להם את החיים,

להפוך אותם לחולים ומצב זה אינו נדיר כלל.

חיינו המערביים נעים בקצב מהיר ובהדרגה הופכים ליותר אינטנסיביים ותובעניים.

 הדרישות הגבוהות שאנו מבקשים מגופנו בתפקודי היומיום למימוש עצמי, צורכים משאבים וחומרי גלם חיוניים. מזון איכותי,

שנת לילה מזינה ומערכת עצבים נינוחה אינם מובנים מאליהם בשגרת היום יום של רבים מאיתנו,

אך חשובים לאין ערוך ממה שמקובל לחשוב.

עייפות  כרונית, קשיי מיקוד, תחושת מתח נפשי הולכת וגוברת

וכאבי גוף תמידיים הם הסימנים הנפוצים המראים כי מצב בריאותנו מדרדר.

ככל שהמאמץ הנדרש מאיתנו עולה, אנו זקוקים לגוף ונפש חזקים יותר על מנת שנוכל לעמוד במשימה.

הדרך הנפוצה להשיג זאת היא בעזרת פעילות גופנית.

לא לחינם התפתחו תחרויות תחת הכותרת "אנשי הברזל" והמודל הגופני הנחשק הוא מחוטב ללא חת.
המענה הנפוץ לתחלואים אלו הוא פעילות גופנית, כולנו שמענו זאת מספר רב של פעמים.

פעילות גופנית גם היא בעצמה צרכנית משאבים לא מבוטלים.

ספורט עלול להאיץ את תחושת התשישות ואף להוביל לחולשה חיסונית ותחלואה מגוונת.

אז למה פעילות גופנית נחשבת בריאה?

 

בעיקר בגלל השלב השני שלה. בשלב הראשון גופנו יגיב בתשישות וירידה ברמת חיוניותו ו

בשלב השני גופנו יתאושש ויבנה את עצמו מחדש, חזק יותר ועמיד בהרבה.
תהליך התחזקות הגוף כתגובה למאמץ גופני מתרחש במהלך מספר ימים לאחר הפעילות.

גופנו יבנה את עצמו מחדש, עצמותינו יתחזקו, השרירים ישנו את מרקמם ומבנם,

המוח והתפקודים החושיים יתחדדו והלב יהפוך  ליעיל יותר.

הגוף יסתגל לאופי הפעילות הגופנית בה בחרנו ויתאים את עצמו מחדש בתיקון ושיפור עמידותו.

תהליך ההתחזקות נקרא "פיצוי יסף".

כפיצוי לעומס שהסבנו לו בזמן הפעילות, גופנו יגיב בחיזוק ובניה עוצמתית וגמישה יותר.

גופנו מתעצם ומוחנו מתחדד כתגובה למאמצים שגרתיים וצפויים.
כדי שתהליך נפלא זה יתרחש אנו זקוקים למספר תנאים הכרחיים כגון נוכחות של ויטמינים ומינרלים,

שנת לילה איכותית ומנה מכובדת של נחת.

גופנו זקוק לשקט ותנאים נוחים כדי שיוכל לממש את יכולותיו לבנות גוף איכותי יותר.

ישנם מרכיבים רבים הפוגעים בקצב ההתאוששות.

ככל שגילנו עולה, יכולות השיקום של הגוף יורדות.

מתח נפשי גבוה ומתמשך מאט את תהליכי הבניה.

ערות בשעות לילה מאוחרות תפחית מנוכחות הורמונים קריטיים לתהליך הגדילה.

מרחקים גדולים מידי בין ארוחות, עישון, חשיפה לזיהום אוויר וטרדה מנטאלית או רגשית,

אף הן בעלות השפעה שלילית משמעותית על התאוששות מפעילות גופנית .
כדי שאכן המאמץ שאנו משקיעים בפעילות הגופנית יתממש, עלינו להתאים את רמת המאמץ בזמן הפעילות, לאו דווקא על פי קצה גבול היכולת שלנו.

 

שאלות שכל מתאמן צריך לשאול את עצמו:
1. האם הינך מתאושש ואף משתפר בין אימון לאימון?
2. הבט במראה: האם יציבתך השתפרה? או שהפעילות שגזרת על עצמך הפכה אותך לשפוף ותנועות גופך מוגבלות.
3. בדוק את החורים בחגורה: ספורט ואורח חיים בריא יפחיתו את ההשמנה הבטנית שלך.
4. הבט מתחת לחגורה: פעילות גופנית מופרזת והתאוששות לקויה תפגע באיכות הזרע והחשק המיני אצל הגברים ותפחית משמעותית את רמת הפוריות אצל נשים לעיתים עד אי פוריות.
5. הבט בעיניך כשאתה מתעורר: האם אתה מלא חיוניות ומרגיש כי שבעת משינה ואתה מוכן בהחלט למשימות יומך?
6. האם הזמן היחיד בו אתה מרגיש חיוני ומלא אנרגיה הוא כ-20 דקות לאחר שהתחלת לרוץ?

 

אם ענית בשלילה על חלק מהשאלות סימן כי קיים פוטנציאל נזק מפעילות גופנית שאתה עושה

 וכדאי שתפנה לבעל מקצוע כדי שידייק אותה כדי להגיע לתוצאות בריאות.

 

צוות אולם הכושר במרכז הספורט עומד לשירותך בכל שאלה

חדר כושר
חדר כושר
חוגים
חוגים
אזור מנויים
אזור מנויים
צור קשר
צור קשר
בריכות שחיה
בריכות שחיה
פילאטיס מכשירים
פילאטיס מכשירים
מערכת שעות
מערכת שעות
המתקנים שלנו
המתקנים שלנו
טיפ בריא
סטודנטים
עבור לתוכן העמוד