תזונה לו ותזונה לה..

 

גבר ואישה יקרים, לפניכם מספר שאלות

האם כשאתה משתין הכרס מסתירה לך את החבר שם למטה ?

האם גם לך יש אגן הים התיכון?

האם אתה רואה עצמך מוסיף צמיגים בבטן  בחלוף השנים?

האם הספורט היחיד שאתם עושים הוא הליכה לחדר הישיבות והפעלת שרירי הלעיסה בלגימת קפה ומאפה כמובן ?

האם את מרגישה חסר חיוניות: נרדמת מול הטלוויזיה או נרדמת לבעלך מול העיניים?

האם גם אתה עברת אבולוציה או שנשארת צייד ?

האם אתה מגוון את התפריט שלך עם דגנים – פיתות לבנות, "ירקות" ( מי אמר בריאות ולא קיבל?)– קטשופ ותפוחי אדמה (מטוגנים כמובן), מיני חלבונים (זה חשוב לבניית השריר....) – פרות ומיני עופות?

כל התשובות נכונות?

ושתי שאלות בונוס....

האם אתה חושב שדיאטות זה רק לנשים?

האם את חושבת שדיאטה נכונה היא ללחך עשבים?

האם אתם חיים בסרט?

אז זהו שכנראה שכן.

קצת נתונים ואז פתרונות:

נתחיל עם הגבר:

אומנם אחוזי השומן שלך, באופן יחסי, נמוכים משל אישה ואתה חושב (וצודק, בד"כ) שחילוף החומרים שלך מהיר יותר ואתה יכול להרזות מהר יותר... אז איך תסביר את העובדה הבאה:  בגברים בישראל כ45% מהגברים בגילאי 24- 65 מוגדרים כבעלי עודף משקל ומעלה(ע"פ סקר בריאות ותזונה 2003)  .

כמו כן, לידיעתך, ההשמנה הגברית, הידועה כ"השמנה בטנית" (מעל 102 ס"מ היקף מותן) קשורה במחלות שאינך רוצה בהן, מעלה את הסיכון למחלות לב וכלי דם.

ומה לגביך? האישה:

טוב אז בהחלט יכולה להאשים את אדם או חווה או הנחש בזה שהכול יותר קשה לך מאשר לגבר, שיש לך יותר אחוזי שומן באופן יחסי, אך אל תאמרי נואש. נחמה פורתא תמצאי במספר עובדות: תוחלת חיים ארוכה יותר משל הגברים, שיעורי עודף משקל ומעלה נמוכים במעט (38%) משל הגברים בגיל המבוגר (24-65) ומודעות גבוהה יותר לתזונה נכונה. אולם שיעורי עודף המשקל עדיין מדאיגים והמודעות לא מספיקה.

אז מה עושים?

מוותרים – ממש לא! מחכים למחלה, נטפל בה כבר שתגיע ובינתיים נחייה את החיים – שוב לא! 

מניעה קלה בהרבה מטיפול במחלות (על אף שרבים חושבים אחרת) . מי שחושב שחיים טובים – משמעותם לאכול הכול, מהכול ו"בלי לדפוק חשבון" – כנראה שבאמת לא עבר אבולוציה תזונתית –התנהגותית.

אין זה סוף החיים הטובים, לא נהפוך זה תחילת החיים הטובים!!!

שינוי תזונתי – התנהגותי הוא עניין של רכישת הרגל חדש וזניחתם של הרגלים ישנים. הרגל הוא פעולה אוטומאטית ובכדי לשנותו צריך להתאמץ בהתחלה עד שההרגל החדש מוטמע היטב.

ומה ההרגלים שיש לשנות?

להלן הצעות ודוגמאות לפתרונות בנקודות התורפה שלכם:

-ארוחת הבוקר: חושב לדלג עליה? תשתה כבר קפה ומאפה במשרד? תחשוב שוב. ארוחת בוקר איכותית תקנה לך חיוניות להמשך היום: שלב חלבונים ופחמימות איכותיים כמו קוטג' ולחם מלא. אכול, לדוגמא, יוגורט עם אגוזים טריים ופרי לצידו.

- "שעות התדלוק"- ארוחות הביניים : הדלק שלך איננו קפאין, סוכר לבן ופשוט ושומן צמחי מוקשה (בדיוק מה שיש במאפים המתוקים וגם המלוחים השונים). נכון שקפה הוא מעורר עצבי והוא תענוג (וככל הנראה איננו מסוכן כפי שנהגו לחשוב), אך מה שלידו ובתוכו צריך להישקל בתבונה. קרואסון שקדים שלם – יש בו כמעט 1200 קק"ל שהם יותר מ50% מהקלוריות היומיות שאתה צריך ורוב הקק"ל שאת צריכה (בפרט ככל שאת עולה בגיל ואם אינך פעילה גופנית)... עשה טובה לך ולעורקים שלך וותר עליו, או צרוך אותו יחד עם עוד 4 סועדים ורק פעם ב...                                                                                                                                           ואת, אם את מרבה בנשנוש פריכיות קטנטנות ודלות קלוריות ואח"כ תוהה איך הסתיימה לה החבילה...וכמובן איך את עוד רעבה. ואם את מאמינה שאפשר ורצוי לדלג על ארוחה זו (כי חבל על הקלוריות), אז את טועה. שילוב ארוחת ביניים בהרכב נכון, כמו פרי ומנת אגוזים או לחם מלא עם מקור לחלבון (גבינה דלת שומן/חמאת בוטנים טבעית) יכולות בהחלט לעזור לגופך לשמור על ויסות התיאבון, על מסת השריר שלך (שלא "תתפרק" חלילה בין הארוחות) ובכך תעזור לירידה המיוחלת או בשלב השימור.

- ארוחת הצהריים: "תרבחו ותסעדו" זה רק במימונה או באירועים מיוחדים ולא כל צהריים... וגם אם אתה מקבל תלושים מהעבודה, הם לא ייתנו לך תלושים למרשמי תרופות לתיקון העוולות שעוללת לעצמך. החלף ארוחה אחת, לפחות, בשבוע מבשרית לצמחית או לדגים, אכול כמו הצרפתים מנות קטנות (אפשר גם יין, ותר או התחלק בקרם בורלה), התחל בסלט וקפץ למנה העיקרית (אפשר לוותר על התוספת פעם ב...).

 ואת, אם את "מתפשרת" על סלט בארוחה זו (וזו ברכה ולא פשרה!), אז שלבי גם מנת פחמימה טובה (כמו בטטה או לחם 100% מלא) ומקור לחלבון (אפשר בהחלט מן הצומח כמו קטניות). זגגי שמן זית איכותי על הסלט במקום רוטבי המיונז למיניהם, וכך שוב תשיגי את אשר השגת בארוחת הביניים.

ועוד כמה טיפים קטנים:

היוועצו בדיאטן/נית, התייעצו עם רופא המשפחה ועם אנשי מקצוע אחרים (הקדימו תרופה למכה).

הרבו באימונים (ורק מה שאתם אוהבים)

וצר לי אין תרופה/כדור/שיקוי/ניתוח שיעשו את העבודה במקומכם!

הכותב הנו בוגר לימודי מדעי התזונה באוניברסיטה העברית B.sc, מרצה בביה"ס שיאים, בקידום בריאות בארגונים ומקומות עבודה, סטודנט מצטיין למחקר במדעי הרפואה , בוגר מצטיין של לימודי כושר גופני ובריאות בוינגייט ומדריך כושר ומאמן אישי.

 

חדר כושר
חדר כושר
חוגים
חוגים
אזור מנויים
אזור מנויים
צור קשר
צור קשר
בריכות שחיה
בריכות שחיה
פילאטיס מכשירים
פילאטיס מכשירים
מערכת שעות
מערכת שעות
המתקנים שלנו
המתקנים שלנו
טיפ בריא
סטודנטים
עבור לתוכן העמוד