ללמוד לאכול – המשוואה שלא מלמדים אתכם בבית הספר

 

ללמוד לאכול – המשוואה שלא מלמדים אתכם בבית הספר

 

שנת הלימודים החלה, החגים מאחורינו ולפני רבים מאיתנו, סטודנטים או תלמידים, מחכה שנה עמוסת מטלות ואתגרים שכליים בבית הספר או באוניברסיטה.  אני מכיר היטב את מסכת הלימודים הטובענית. למעשה, רוב חיי ועד היום הייתי ועודני במסגרות לימודיות ואיני מתכוון לעצור... השקעתי רבות מזמני בכדי לעמוד באתגרים, אך לעיתים גם שקעתי, שכן גופי ובעיקר מוחי העייפים אותתו לי שהם צריכים עזרה.                    

אורח החיים היא מילה שגורה בפי כל בשנים האחרונות. מסגרת נבונה של אורח חיים בריא הכוללת פעילות גופנית מתונה ותזונה נבונה, בריאה ואף מבריאה הם הכלים הטובים ביותר שיש בידנו כדי להתמודד עם שלל אתגרי היום והמחר הכוללים: ביצועים ספורטיביים, הפחתת סיכון למחלות ובניהם, באופן מפתיע אולי, גם אתגרים שכליים.      

רבים מכם ודאי מכירים חברים לספסל הלימודים, מורים, מרצים או חוקרים שמבססים את התזונה היומית שלהם על קפה (וגרוע מכך, לידו אולי מאפה – בתירוץ "זה סוכר וזה בריא למוח ולריכוז"....) ועוד קפה ואולי איזה חטיף אנרגיה בין לבין או לחמנייה ריקה (או עם שוקולד – מועשר בויטמינים כמובן) ובמקרה הפחות גרוע עם איזה חומוס קנוי אולי עם גבינה. חלקם אולי אפילו משיגים ציונים מעולים וחוקרים נהדרים, ואתם ודאי טוענים שהכול זה גנטיקה ושכל ומוח אינם מושפעים כל כך מהמזון והפעילות הגופנית. אותם אלו שאוכלים ככה גם מתרצים את מנהגיהם ב"אין לי זמן" או "חייב לחטוף משהו ולחזור ללמוד, לחקור, לעבוד.."

 

עד כאן המצוי!

 כל התמונה הזו שתיארתי היא שגר(ע)ת יומם של רבים, אם לא הרוב, של הלומדים, החוקרים, התלמידים ובעצם של כמעט כל מי שבמסגרת לחוצה (גם עובדים בעבודות לחוצות).

ומה הרצוי?

אני ואחרים שהשכלנו להבין את הכוחות הטמונים בתזונה תומכת למסגרת הלימודים נהנים מ: יותר ריכוז, פחות עצבנות ואי שקט, הרגשת חיוניות ופחות עייפות "ומעיכות" והישגים, כנראה, טובים יותר מכפי שיכלנו להשיג אילולא היינו חיים כך. ולא, חברים, לא ויתרנו על החיים הטובים, נהפוך הוא – התחלנו לחיות טוב יותר!

ומה הדרך?

אכילת ארוחת בוקר – שבירת צום הלילה היא תפקידה החשוב של ארוחת הבוקר, אך להרכב הארוחה ובכלל קיומה יש השפעה חזקה מאוד על התפקוד בהמשך היום ומידת הרעב (למרות שחושבים בטעות שהיא רק מגבירה תיאבון). ארוחה שכזו תכלול הרכב של פחמימות מורכבות ומלאות כמו לחמים 100% מלאים או קוואקר מלא (כדייסה) עם חלבונים שונים (לגוון בין הימים) ביצה איכותית (מועשרת, אורנית ו/או חופש), גבינות רזות או ממרח חומוס אמיתי או ממרחי סויה ואפילו מידי פעם ממרחים שומניים במידה כמו חמאת בוטנים טבעית או ממרח שקדים. תמיד אפשר וכדאי להוסיף ירקות.

שתיית מים לאורך היום- רבים מאיתנו מרגישים עייפות במהלך היום שבמקרים לא מעטים מיוחסת להתייבשות במידה זו אחרת. בקבוק מים (או חליטה קרה או עשבים עם לימון או אפילו תה ירוק) לצידכם הוא חלק מתיק העזרה הראשונה שלכם. "תדלקו" לאורך היום במים, כך תעלו את לחץ הדם שלכם (לא לדאוג) ולא תקמלו כצמח מיובש.

אכילת שש עד 5 ארוחות ביום – זו אולי אחת ההמלצות שטובה לכל המטרות: ירידה במשקל, תמיכה בחילוף החומרים, שובע, שמירה על מסת השריר (כל אלו קשורים זה בזה) וגם לריכוז וכתוצאה מכך להישגים ובתאני שכל ארוחה היא ב"רוח ארוחת הבוקר" ומוסיפים להן ירקות באופן חופשי ובכל הצורות ופירות במידה (בהתאם למצבכם הבריאותי).

אל תאכלו ארוחות שומניות וכבדות עתירות בשר ומוצרים מן החי ופחמימות פחות איכותיות באמצע היום, כמו אלו המגישים במזנון זה או אחר. אם תפוחי האדמה שם צבועים בצהוב זרחני, הם ודאי לא יעשו חסד עם הבטן שלכם במהלך היום. ארוחות כאלו, בד"כ, יעייפו אתכם וסביר שתנמנמו בשיעור שאחרי.

מקווה שלמדתם את אחד השיעורים החשובים יותר בנושא של אסטרטגיות למידה ושיפור הרגלי למידה – זה ה"א"- "ב" לפני שמתחילים עם הלמידה עצמה.

הכותב,אסף בוך, הנו בוגר לימודי מדעי התזונה באוניברסיטה העברית B.sc, מרצה בביה"ס שיאים, בקידום בריאות בארגונים ומקומות עבודה, סטודנט מצטיין למחקר במדעי הרפואה , בוגר מצטיין של לימודי כושר גופני ובריאות בוינגייט ומדריך כושר ומאמן אישי.

 

 

 

 

חדר כושר
חדר כושר
חוגים
חוגים
אזור מנויים
אזור מנויים
צור קשר
צור קשר
בריכות שחיה
בריכות שחיה
פילאטיס מכשירים
פילאטיס מכשירים
מערכת שעות
מערכת שעות
המתקנים שלנו
המתקנים שלנו
סטודנטים
טיפ בריא
עבור לתוכן העמוד