4 הטעויות הנפוצות ביותר כשמנסים לרדת במשקל

4 הטעויות הנפוצות ביותר כשמנסים לרדת במשקל (הגדל)

זהו, היום אנחנו מתחילים. היום אנחנו פוצחים בדיאטה, מחליפים את התפריט ומבצעים את כל השינויים התזונתיים שיגרמו למשקל העודף שצברנו בחגים לנשור מאיתנו כמו עלי חסה בסתיו. או משהו כזה.


הבעיה היא שפעמים רבות אנחנו מושפעים מכל מני "מיתוסים בריאותיים" שעל פניו נשמעים מאוד מועילים בתהליך ההרזיה אך בפועל הם לא תמיד כאלו – ואפילו עלולים לפגום בבריאות ובמצב הרוח, ואף לגרום לנו בסוף בכלל לעלות במשקל!


לכן, אם החלטתם שאתם פותחים דף חדש ומשנים את התזונה שלכם ברצינות, שימו לב שאתם נמנעים מ-4 הטעויות הנפוצות הבאות שעלולות לטרפד לכם את הדרך ליעד.


טעות 1: להוריד את הפחמימות מהתפריט
המזונות הראשונים שאנחנו נוטים להסיר מהתפריט הם תמיד אלו העתירים בפחמימות - לחם, מיני פסטה, תפוחי אדמה ואורז. איתם גם נפטרים לחלוטין מהמתוקים ומורידים את כמויות צריכת הסוכר.


זו כמובן טעות.


חשוב להבין שפחמימה שמקורה מן הצומח מהווה מקור אנרגיה לגופינו בקיום החיים התקינים, כמו גם בעת פעילות גופנית. הפחמימה מסייעת גם לתחושת שובע (בפרט כאשר היא מכילה סיבים תזונתיים), וכמו כן, אף לתחושות רוגע - ע"י הפרשת הורמון הסרוטונין שמשפיע על מצב הרוח. 


התוצאה היא שהסרת פחמימות מהתפריט עלולה לגרום לנו לעייפות, עצבנות ותחושות רעב בלתי פוסקות. ההצעה היא למנן את כמות הפחמימה במהלך היום ולהעדיף פחמימה מורכבת עם סיבים תזונתיים דוגמת לחם מלא, אורז מלא ופסטה מחיטה מלאה, על פני פחמימה פשוטה דוגמת ריבה, שוקולד ועוגות.


טעות 2: ממתיקים מלאכותיים עדיפים על קלוריות נוספות
מצד אחד אנו רוצים להפחית את צריכת המזונות עם הסוכר ומצד שני אנו רוצים להרגיש את הטעם המתוק, אשר מספקים לנו הממתיקים המלאכותיים, דוגמת אספרטיים, ציקלמאטK  וסכרין. ממתיקים אלו, שמתווספים למזונות המתהדרים כ"נטולי סוכר", עושים בדיוק זאת אך מבלי להוסיף להם כל ערך קלורי.


מה הבעיה? העניין הוא שממתיקים מלאכותיים הם סוג של הונאה.


הגוף מחכה לקליטת המתוק, מתכונן ומצפה לו. התאים בגוף מלאים בשערים לכניסת המתוק לתוכם אך בגלל הממתיקים המלאכותיים בפועל שום מתוק לא נכנס - אז הציפייה של הגוף לקבל את מבוקשו רק מתחזקת! בסופו של דבר, המוח עשוי לשדר צורך רב אפילו יותר מהרגיל לדבר מה מתוק, מה שיוביל דווקא לאכילה מוגברת של מתוקים להרגעת תחושת הקרייבינג.


ואז ישנן תופעות הלוואי של הממתיקים המלאכותיים. עדויות המגיעות מפי אנשים שצורכים ממתיקים מלאכותיים לרוב, מדווחות על עלייה בכאבי ראש, נפיחויות וגזים, בין היתר. עם הפסקת צריכת הממתיקים המצויים במשקאות, בעוגות, עוגיות ועוד, פוסקות תופעות הלוואי. לרוב.


טעות 3: להפחית בצריכה הקלורית באופן קיצוני
הפחתה משמעותית בקלוריות, היורדת מתחת לסף הנדרש לגוף, עשויה דווקא לבלום את הירידה במשקל. העיקרון פשוט: מכיוון שהגוף לא מקבל את כמות הקלוריות הנדרשת, בדומה למצב של הרעבה, הוא נכנס למגננה.


במצב מגננה, קצב חילוף החומרים יורד ותהליכים שונים משקיעים מאמץ בשמירה על מחסני האנרגיה של הגוף במקום לשחרר אותם. לחילופין, הגוף מאפשר שימוש מאוד חסכוני במאגרי השומן והגליקוגן, וכך במקום להיפטר מהם ולרדת במשקל, אנו עשויים "להיתקע" איתם ליותר זמן.


כדי להבין מה המסגרת הקלורית והתזונתית המותאמת לגופכם, מומלץ לפנות לאיש מקצוע, דיאטן, שיסייע לכם "לסדר" את המאזן הקלורי הנדרש למטרת ירידה אופטימאלית במשקל.


טעות 4: מהיום אוכלים רק דברים בריאים
בד בבד עם ההקפדה על תזונה נכונה, יש פעמים רבות נטייה הרבה פחות נכונה להפריז בצריכת מזונות שמצטיירים כבריאים.


לעיתים יש נטייה לצרוך פירות בכמות מוגזמת, למשל. הפירות אמנם בריאים וחיוניים לתזונתנו, והם מספקים ויטמינים ומינרלים לרוב, אך עם זאת הם רוויים בסוכרים העשויים להפוך לשומנים ולגרום לעלייה במשקל. לכן, ההמלצה לצרוך בין 3 ל-5 פירות ביום, ולא להפריז.


מזונות נוספים שאנשים נוטים להרבות מדי בצריכתם הינם אגוזים ושקדים, שמהווים מקור שומנים חיוני ובריא, אך עם זאת הם נושאים בתוכם קלוריות רבות לכן ההמלצה לאכול חופן של כ-30 גרם ביום, ולא מעבר.


גם "סלט בריאות" נשמע תמים, כמו מנה שאפשר להזמין שוב ושוב לאורך כל היום כולו, אך לא ממש כך הוא. הירקות אמנם בעלי ערך קלורי נמוך וערכים תזונתיים טובים, והם מכילים ויטמינים, מינרלים וסיבים תזונתיים, אך הבעיה היא בתוספות: סלט בריאות המוגש עם אבוקדו, טחינה, זיתים ושמן זית הוא למעשה סלט המכיל ירקות עם שמן, שמן, שמן ועוד שמן! לכן, מומלץ לצרוך ירקות רבים, אך יש לשים לב לתוספות שבאות איתם, ולהחליט על מקור שמן אחד כגון שמן זית או טחינה – אבל לא את שניהם.

 

לסיכום, יש לאזן את הצריכה הקלורית ולגוון את מקורות המזון השונים. רצוי לשלב פעילות גופנית ולא ליצור שינוי דרסטי בתזונה שעשוי לפגוע בתפקוד הגוף. בהצלחה!

 

ענבל דרוקר הינה דיאטנית קלינית B.Sc ומאמנת כושר
לאתר הבית של ענבל
לעמוד הפייסבוק של ענבל

חדר כושר
חדר כושר
חוגים
חוגים
אזור מנויים
אזור מנויים
צור קשר
צור קשר
בריכות שחיה
בריכות שחיה
פילאטיס מכשירים
פילאטיס מכשירים
מערכת שעות
מערכת שעות
המתקנים שלנו
המתקנים שלנו
טיפ בריא
סטודנטים
עבור לתוכן העמוד