חשיפה: האמת מאחורי תוויות המזון הדיאטטיות

חשיפה: האמת מאחורי תוויות המזון הדיאטטיות (הגדל)

מי מאתנו המנסים להישמר מפני הקלוריות המצויות במוצרי המזון השונים, מנתבים לא אחת את קניית המוצרים על פי תוויות המזון כמו "לייט", "מופחת", "דיאט", ו-"0% שומן". אבל מה באמת המשמעות של תוויות אלו והאם "דיאט" הוא אכן דיאטטי? 

"לייט" - המוצר החדש הינו מופחת קלוריות ממוצר המקור.


אני מעוניינת להביא בפניכם שלוש דוגמאות שונות ובאמצעותן לחדד את החשיבות של קריאת התוויות בהקשר של פריט המזון:

1) מוצר אחד על גביו מופיעה המילה "לייט" הינו מרגרינה. המילה "לייט" מציינת כאן כי יש הפחתה בקלוריות שמקורן בשומן. מוצר המקור של אותה מרגרינה מכיל 80% שומן ובמוצר המופחת קיימים 40% שומן. אז אולי הפחיתו את אחוזי השומן ממוצר המקור אך עדיין זהו אחוז גבוה לכל הדעות ומי שרגיל למרוח פרוסת לחם עם מרגרינה לייט ,יכול לרדת במשקל רק מהמרת המרגרינה לגבינה לבנה 9% שומן, למשל.

2) מוצר אחר הינו שימורי תירס. כשנתקלתי במילה "לייט" על גבי מוצר זה, תהיתי מהיכן הפחיתו את הקלוריות? האם כמותו של התירס קטנה ממוצר המקור? האם פיתחו זן חדש ודל קלוריות? מסתבר שהתשובה היא שבמוצר המקור הוסף סוכר למי התירס והסרת הסוכר או אי-הוספתו במוצר החדש, יצרו מוצר חדש ומפתיע בשם "תירס לייט", או כמו שאני מכנה אותו – תירס רגיל.           

3) המוצר השלישי הינו משקה שוקו בבקבוק, על גביו מופיע הרישום "30% פחות תוספת סוכר". זהו אחד מסוגי הניסוחים שהיה לי קשה להבנה, אך למעשה מדובר באותה גברת בשינוי אדרת. במקום לומר "מופחת סוכר" שמשמעותו להוסיף רק 70% סוכר למוצר במקום 100%, נאמר שהמוצר מכיל פחות סוכר ממוצר המקור, כביכול. ועדיין, שימו לב כי כמות הסוכר במוצר המופחת גבוהה ובשל כך אני ממליצה ליהנות משוקו ביתי המורכב מאבקת קקאו וחלב חם ובו אנחנו שולטים בכמות הסוכר המוספת.  

"מופחת" - אבל מופחת ממה? ולכמה?

מוצר מופחת מעיד על כך שהוא מופחת ממוצר המקור, בדומה ל"לייט". ההפחתה יכולה להתייחס למרכיב מסוים כמו סוכר, שומן או מלח, אבל על פי החוק, המרכיב המופחת צריך להיות קטן לפחות בשליש ממוצר המקור.

לדוגמה: בגבינה צהובה יש 28% שומן. בגבינה צהובה מופחתת שומן, על השומן בה להיות נמוך בשליש ממוצר המקור. כמה זה יוצא בפועל? הגבינה המופחתת יכולה להכיל עד כ-20% שומן, מספר שלמעשה אינו נמוך באופן אובייקטיבי כלל וכלל!

כאן אמליץ כתחליף, לפנות לגבינות הרכות המכילות 9% שומן, אשר בכל גרם גבינה מצויה בה כמות שומן, לרוב, נמוכה מזו של הגבינה ה"מופחתת". 

 

הינה דוגמה שתצ'פר אתכם בפעם הבאה שאתם רעבים:
אם נפשכם חשקה במעדן יוגורט המכיל 3% שומן עם פרי, וההיגיון פסל רעיון זה על הסף והפנה אתכם למעדן המכיל רק 1.5% שומן במקומו - דעו שלעיתים ההבדל הקלורי אינו משמעותי.

לדוגמה: מעדן יופלה 3% עם פרי בגביע 160 גרם מכיל כמות קלורית דומה למעדן יוגורט במתיקות מעודנת 1.5% שומן בגביע של 200 גרם של אותה חברה בדיוק. מכיוון שאנו אוכלים ביחידות של גביע ולא בחצאי גביעים לרוב, אפשר ליהנות גם מ-3% שומן ולא להתפשר על שאהבה נפשכם.  

"ללא תוספת סוכר" - תווית המעידה שלא הוסף למוצר סוכר מבחוץ

אך אין זה מעיד על כך שאין סוכר במוצר!  

דוגמה אחת הינה "ריבה ללא תוספת סוכר" אשר למעשה מורכבת מפירות המכילים כמות גדולה של פרוקטוז שהינו סוכר הפירות. דוגמה נוספת היא "שוקולד ללא תוספת סוכר" שעלול להכיל סוכרים כוהליים המקנים מתיקות, מכילים קלוריות ומתנהגים בגופינו כסוכר לכל דבר.  

עוד מוצר כזה שנתקלתי בו הינו ברנפלקס "ללא תוספת סוכר" עליו מופיע סמל איל המעיד כי המוצר מתאים לסוכרתיים, ולא רק סוכרתיים יפנו למוצר זה - אלא גם כל מי שמנסה להפחית בצריכת הסוכר היומית ובקלוריות בכלל. נשמע טוב, אבל להפתעתי הרבה קראתי על התווית כי מוצר הברנפלקס שאינו מכיל תוספת סוכר, זהה למעשה בכמות הקלוריות שלו למוצר ברנפלקס עם תוספת סוכר!  

לכן, מומלץ לקרוא את כמות הקלוריות הרשומה על האריזה ולבצע את ההשוואה בין המוצרים השונים - אולי תבחרו לקחת את המוצר המסוכרר בהנחה שכמות הקלוריות זהה. 

 

"דיאט" – מה המשמעות של התווית הנפוצה?

 

בחרתי לסיים עם התווית השכיחההמופיעה על מוצרי מזון ומשקאות רבים. משמעותה היא שבמוצר המזון יש עד 40 קלוריות ל-100 גרם מוצר, ועד 20 קלוריות ל-100 מ"ל במשקה.

מה זה אומר: שבעודנו שותים כוס משקה דיאט שתכולתה 200 מ"ל בממוצע, הרי שאנו גומעים 40 קלוריות בקלות ובדרך כלל פנינו מועדות לכוס הבאה ואף לכל הבקבוק. המלצתי היא שבמקום לשתות 40 קלוריות אפשר להמירם בפרי שהינו מזין יותר ובמקום לשתות דיאט רצוי להעדיף שתיית מים.

 

שימו לב שגם במוצר "מים בטעמים", המשווק כמשקה מים עם נגיעת מתיקות, יש כ-15 קלוריות ב-100 מ"ל, כלומר 30 קלוריות לכל כוס! קחו לתשומת לבכם. 

לסיכום, תשומת לבכם לתוויות המזון תוביל לקנייה נבונה ומושכלת כזו שתסייע לשמירה על המסגרת התזונתית הנכונה לכם. אל תזלזלו בה.


ענבל דרוקר הינה דיאטנית קלינית B.Sc ומאמנת כושר
לאתר הבית של ענבל
לעמוד הפייסבוק של ענבל
חדר כושר
חדר כושר
חוגים
חוגים
אזור מנויים
אזור מנויים
צור קשר
צור קשר
בריכות שחיה
בריכות שחיה
פילאטיס מכשירים
פילאטיס מכשירים
מערכת שעות
מערכת שעות
המתקנים שלנו
המתקנים שלנו
סטודנטים
טיפ בריא
עבור לתוכן העמוד