חטיפי בריאות - האם זה סיפור מומלץ?

חטיפי הבריאות כובשים את המדפים ואת חדרי הכושר. יש סוגים רבים  עם אריזות מפתות המבטיחות לנו בריאות, אנרגיה, איזון, כוח, שרירים ועוד. חלק מהם בטעם עוגיות וחלק בטעם שוקולד ומרוב שחטיפים אלו טעימים, הפעילות הגופנית הופכת להיות התירוץ לאכילת החטיף.  

אז בואו נעשה קצת סדר:

ישנם בגדול שני סוגי חטיפים. האחד נקרא חטיף אנרגיה (פחמימות) והוא מבוסס בעיקר על דגנים וסוכרים. חטיף זה משמש כמקור לאנרגיה לפני פעילות גופנית.

עם צריכתו רמות הסוכר בדם עשויות לעלות ולתת לנו תחושה של חיוניות.  

השני הינו חטיף חלבון שאף הוא לעיתים עשיר בסוכרים, אך מכיל אחוז גבוה של חלבון במטרה לספק לנו חלבון לבניית השרירים לאחר פעילות גופנית. 

רק כדי ליישר קו, פחמימות הן סוכרים המצויים במוצרי המזון מן הצומח. חלקם מתוקים בטעמם כמו הדבש, הריבה, העוגיות וכד' וחלקם פחות כמו הפסטה, הבטטה, תפוח האדמה, האורז, הקינואה , הבורגול והלחם. כל אחד מאלו מהווה מקור ליצירת אנרגיה בתוך הגוף ע"י העלאת רמות הסוכר בדם ובמאגרי השריר הנקראים גליקוגן.  

ההמלצות כיום עבור אדם המתאמן בחדר כושר הן לצרוך פחמימה שמתפרקת לאט בגוף, דוגמת הפסטה, אורז או קינואה, כ3 – 4 שעות לפני הפעילות ואילו עד כ1 שעה לפני הפעילות מומלץ לצרוך פחמימה מתוקה דוגמת חטיף אנרגיה, תמרים, ריבה. ואף לאחר הפעילות ניתן לצרוך פחמימה      מתוקה כמקור לחידוש מאגרי האנרגיה וכמקור להתאוששות. 

חלבון הוא למעשה אבן הבניין של הגוף. החלבון מרכיב את השרירים, העצמות, מערכת החיסון ועוד. צריכתו מגיעה הן מהחי והן מהצומח. ישנן המלצות שונות בדבר תזמון אכילת החלבון למתאמן המעוניין להעלות מסת שריר.

ישנן דעות התומכות בצריכת החלבון לאחר הפעילות על מנת לשקם את השרירים ולהאיץ בנייתם בשילוב עם פחמימה ויש הממליצים לצרוך את החלבון לפני האימון כי קצב עיכולו איטי ואכילתו טרם האימון יכולה לסייע בשיקום השרירים במועד שלאחר הפעילות.

כך או כך יש לבנות תפריט אישי בליווי מקצועי של דיאטנית שיותאם לצרכיכם האישיים.  יש לציין כי צריכת חלבון רבה מעל הנדרש לגופכם יכולה להאיץ השמנה. 

אז מה ההמלצות לגבי צריכת החטיפים:

- על אריזות החטיפים השונות מצוינים הרכיבים. קראו אותם והתאימו צריכתם בהתאם לאימון ויעדיו.

- חטיפים רבים יכילו נוסף לסוכר את המרכיבים פרוקטוזה, סירופ גלוקוזה, עמילודקסטרין, אלו מילים נרדפות למילה סוכר ולכן היזהרו מצריכה מוגברת של חטיפים אלו.  

- עוד נקודה להארה, הסתכלו על אחוז השומן בחטיף ותנסו לחפש חטיף עם אחוז שומן נמוך. טיפ קטן: אם החטיף טעים מאוד, כנראה שרמות הסוכר והשומן בו גבוהות.  

- במידה וצרכתם חטיף חלבון שמצוין כי מכיל גם שומן וסוכר, הרי ניתן לומר שצרכתם ארוחה על כל מרכיביה וארוחה נוספת אינה נדרשת ברווח הזמן של כ3-4 שעות   מצריכתו.  

בעת אימון ממושך העולה על שעה, בעיקר אימון אירובי כמו רכיבה או שחייה, ניתן לצרוך חטיף אנרגיה(המכיל אחוז פחמימות גבוה, מעל 50%) גם במהלך האימון על מנת שזה יספק סוכר תוך כדי האימון.  

לסיכום יש לציין כי מטרת החטיף אינה להחליף ארוחה דרך קבע ויש להשתמש בו באופן מושכל ומדוד.

סיטואציות שיכולות להיות מתאימות לצריכת חטיף לדעתי הן אי הערכות תזונתית מתאימה במהלך היום שהובילה אתכם להגיע לאימון חלשים או כאשר משך אימון ארוך ועצים אשר במהלכו ובסופו דרושה תזונה להתאוששות.  

 

הבדל בין חטיף אנרגיה לבין חטיף חלבון: 

 

-          חטיף אנרגיה ישמש כמקור אנרגיה לפני פעילות גופנית וככזה יכיל יותר פחמימות  

          מאשר חלבונים (יחס חלבון פחמימה יהיה לטובת הפחמימה) 

-          חטיף חלבון משמש כמקור לאספקת חלבון, בדרך כלל, אחרי פעילות גופנית, 

          כאשר המתאמן יודע שאין באפשרותו לספק לגוף מקור חלבון מתזונה משך כשעה וחצי  

          לאחר האימון.  

-          בחטיף חלבון שיעור החלבון גבוה משמעותית ביחס לשיעור הפחמימה  

         (יחס חלבון פחמימה לטובת החלבון).  

 

ה"אני מאמין "שלנו במרכז הכושר הוא לספק ADDED VALUE למנויים, הן ברמה המקצועית והן ברמה השירותית. אנחנו מספקים למנויים חטיפי חלבון ביחסים שונים, חלבון/פחמימה, אשר חלקם נותנים מענה גם כחטיף לפני אימון.  

    

המותגים שיש במרכז הכושר: 

 

  1. חטיפי ZONE ובהם 4 תתי-סדרות (בכל אחת טעמים שונים):

       ZONE קלאסי, שוקולד מריר, נטול גלוטן, ויוגורט יווני.   

 

  2. חטיפי Pure Protein טעמים שונים 

 

  3. חטיפי MetRX: 2 תתי-סדרות Big, וקולוסל (כל אחת מהן בטעמים שונים). 

 

  4. חטיפי NUGO: 5 תתי-סדרות: למשפחה, שוקולד מריר, STRONGER, אורגני, ללא סוכר. 

 

 

 

אז מה אתם אומרים, בא לכם חטיף בריאות ? :)

 

 

 

 

ענבל דרוקר הינה דיאטנית קלינית B.Sc ומאמנת כושר.

לאתר הבית של ענבל

לעמוד הפייסבוק של ענבל

 

חדר כושר
חדר כושר
חוגים
חוגים
אזור מנויים
אזור מנויים
צור קשר
צור קשר
בריכות שחיה
בריכות שחיה
פילאטיס מכשירים
פילאטיס מכשירים
מערכת שעות
מערכת שעות
המתקנים שלנו
המתקנים שלנו
סטודנטים
טיפ בריא
עבור לתוכן העמוד