דבש - המזון המסייע לנו לשיפור הפעילות הגופנית

המבצע הגדול -

עם הופעת הפריחה מתחיל ה"מבצע" העונתי של הדבורים להכנת הדבש מצוף-הפרחים. בזהו פרויקט אדיר שנעשה כדי לאגור דבש כמקור אנרגיה לזמנים קשים, בדרך כלל לעונת החורף.

  

הגדרה -

הדבש מוגדר על ידי מכון התקנים הישראלי בזו הלשון: "חומר טבעי המופק מצוף-פרחים על ידי דבורת הדבש ביערות (חלות דבש), והנרדה מהן בכוח צנטריפוגלי או

בכוח הכבידה".

 

הדבש כסמל -

בחגים ובמועדים יהודיים קיימים מנהגים שונים הקשורים לדבש.

הבולטים שבהם: 

  • אכילת תפוח בדבש בראש השנה – איחולים לשנה טובה ומתוקה.
  • דבש בעוגות בחג מתן תורה (חג השבועות) – עדות לאיכותה של התורה.

 

הרכב הדבש -

צוף הפרחים ,הנֶקְטָר (Nectar) מהווה את "חומר הגלם" שממנו מכינה הדבורה את הדבש. הרכבו הכימי של הנקטר אופייני לסוג הצמח ומשמש כמקור הדבש העיקרי בתעשיית הדבש ברחבי העולם. הצוף הטרי שקוף ומתקתק. הוא מכיל סוכרים בטווח רחב של ריכוזים שנע בין 3% ל-87%, חומצות אורגניות, ויטמינים, מינרלים, חומרי צבע (פִּיגמֶנְטִים), חומרים אֲרוֹמָטיים ומרכיבים כימיים אחרים הייחודיים לצוף-הפרחים.  

 

דבש טבעי לעומת דבש מלאכותי -

רוב הסוכרים המרכיבים את הדבש הינם חד-סוכרים: פרוקטוז (סוכר פירות)

וגלוקוז (סוכר ענבים). מצויים בו מעט דו-סוכרים (סוכרוז – הלא הוא הסוכר הלבן) ומלטוז (סוכר הלֶתֶת). תהליך ההפקה טבעי ונעשה ע"י הדבורים בכוורות, אך יש גם דבש תעשייתי המתוסף בסוכר לבן ולרוב מחירו מוזל, לכן אני מציעה לעיין בתוויות המזון על גבי הצנצנת ולבחון אם מופיעה המילה סוכר ברשימת הרכיבים או שמא מצוין שזהו דבש 100% טבעי.

 

יתרונות הדבש -

1. בשל ריכוז הסוכר בדבש , נטילה מרובה יכולה לגרום לקיבה רכה ואף לשלשול.

ניתן לייעל זאת במצבי עצירות.

 

2. דבש הינו חומצי לרוב ובעל ריכוז גבוה של מוצקים מומסים דבר התורם לעיכוב התפתחות של מיקרואורגניזמים ולכן מוצלח בטיפול במצבים דלקתיים בגרון

ובמערכת העיכול. 

 

3. פותח תאבון . מתיקותו של הדבש הניתנת על בטן ריקה יכולה לסייע בהפרשת אינסולין ויצירת תחושת רעב על הבוקר.

 

זה יעיל לילדים ומבוגרים שתאבונם נפגם ולמי שבדיאטה, כדאי להימנע ממתוק על הבוקר על מנת לא לפתוח את התיאבון. 

 

4. לצבע הדבש יש קשר גם למחלות לב וכלי דם. ככל שצבעו של הדבש כהה יותר, כך עולה רמת נוגדי החמצון בדם. מחקר אחר שנערך בנושא הראה ששתיית ארבע כפות דבש מדוללות בחצי ליטר מים בכל יום, יכולה להפחית את הסיכון למחלות לב, עקב שיפור רמת נוגדי החמצון (אנטי אוקסידנטים) בדם. 

 

קלוריות הדבש -

300 קלוריות ב-100 גרם דבש, כ20 קלוריות לכפית.

 

דבש וביצועי ספורט -

בשל הרכב הסוכרים הייחודי, הדבש יכול לשמש כתוספת מתוקה וממריצה לפני פעילות גופנית ואף כתוספת מאוששת המשיבה אנרגיה ומסייעת להפסקת הפרוק של השרירים ואף לבנייתם לאחר הפעילות.  

 

כמה מומלץ -

כפית עד שתיים בסמוך לתחילת הפעילות ועם סיומה.

כאשר הפעילות הינה מעצימה וממושכת מומלץ לצרוך כפית דבש גם במהלכה. כמובן שהתחושה האישית חשובה ואם נוצרת תחושה לא נעימה בבטן, רצוי למהל את הדבש במים על מנת להפחית את ריכוז הסוכר ולהקטין את דרגת המתיקות.

 

אימון נעים! 

 

 
הצעה מיוחדת למנויי מרכז הספורט -
 
פגישת היכרות ראשונית חינם + חבילות תזונה
במחיר מיוחד.
 
4 מפגשים + 1 מתנה.
 
8 מפגשים + 2 מתנה.
 
מתאים לכם ? התקשרו עכשיו ל 054-2537232.
 

 

  

ענבל דרוקר הינה דיאטנית קלינית B.Sc ומאמנת כושר.

לאתר הבית של ענבל

לעמוד הפייסבוק של ענבל

חדר כושר
חדר כושר
חוגים
חוגים
אזור מנויים
אזור מנויים
צור קשר
צור קשר
בריכות שחיה
בריכות שחיה
פילאטיס מכשירים
פילאטיס מכשירים
מערכת שעות
מערכת שעות
המתקנים שלנו
המתקנים שלנו
טיפ בריא
סטודנטים
עבור לתוכן העמוד