עיוותי החשיבה שעלולים לחבל בדיאטה

ירידה במשקל הינה תהליך ארוך המלווה בעליות ומורדות. עיוותי חשיבה שמלווים אותנו בתהליך עלולים לחבל בהצלחתו. אילו עיוותי חשיבה קיימים ואיך נוכל להשפיע על הסתכלות חיובית?

 

1. "שחור לבן" -

פעמים רבות אנו נוטים לאכול דבר מה אותו אנו מגדירים כ"שובר דיאטה" ומכאן כדור השלג מתחיל להתגלגל. בתחילה זו רק פרוסת עוגה ואז עוד שתי קוביות שוקולד ומהר מאוד אנו מוצאים את עצמינו בתהליך ויתור ואכילה ללא גבולות.

 

האם בכל פעם שנתפתה לפרוסת עוגה, נשבור את הדיאטה? האם דיאטה היא צלחת שבירה? אז זהו שלא! דיאטה היא תהליך ולכן כדאי להתייחס אליו כך. כל שלב של נפילה הוא שלב של למידה. ניתן לחקור את תהליך הנפילה וללמוד ממנו לפעם הבאה, לדוגמה אם מצאתם בניתוח האירוע כי עוגה העומדת חשופה על השולחן מפתה אתכם, אפשרי להצניעה בארון או במקרר כך שלא תהווה פיתוי.

 

2. "הכול או לא כלום" -

כמה פעמים אמרתם לעצמכם שצריך להתארגן במאת האחוזים על מנת להתחיל דיאטה? יש לנו לעיתים השאיפה להתארגן הן לתזונה נכונה והן לפעילות גופנית, להצטייד באוכל בריא, לקנות חליפת אימון ונעלי ספורט, להירשם לחדר הכושר ולקבוע עם הדיאטנית ואז להתחיל. אך האמת שזה עלול לעכב את תחילת התהליך. לעיתים כאשר אנו רוצים לעשות "הכול" אנו עושים "כלום". המלצתי היא להתחיל בצעדים קטנים ומדודים ולעשות את הפעולה הזמינה והנוחה מבין כל הפעולות שציינתם לעצמכם, כמו להצטייד בירקות, לצאת להליכה של מספר דקות, להתרגל לאכול בישיבה או לנסות לתכנן את הארוחה הבאה ובכל פעם להוסיף לרשימה הזו שינוי אחד.

 

3. "הדבקת תוויות" -

הנטייה להצביע על עצמינו בעזרת תוויות, כ"לוזרים" ו"חסרי עמוד שדרה" על כל אי הצלחה בתהליך הירידה במשקל, אינה מובילה אל היעד. היא מייסרת את מצפונינו ובהכרח יוצרת תחושת כשלון. רצוי לשנות את התווית ולבחור את השם המתאים כמו "קשה לי, אבל אני יכול" " נפלתי אבל אני קמה וממשיכה". החוכמה היא להסתכל על ההצלחות שהשגנו בחיים, דוגמת משפחה, עבודה, לימודים ועוד, ולגייס את אותן היכולות שהובילו אותנו להישגים בתחומים שמנינו לעצמינו, על מנת להעלות מוטיבציה עצמית ולהמשיך את תהליך הירידה במשקל שהתחלנו בו.

 

4. "הצדקה עצמית" -

לעיתים אנו חווים רגעים קשים, רגעי חולשה, בהם אנו מצדיקים אכילה ספונטנית ובלתי נשלטת המאפשרת לנו להתמודד ,לכאורה, עם המציאות בקלות רבה. לשם אכילה זו אנו בונים הצדקות והסברים שמשכנעים אותנו ואת הסביבה, לדוגמה: עבדתי קשה, מגיע לי פינוק של קרואסון. דוגמה נוספת: אני בודד ולכן המתוק מסייע לי להתמודד. עוד הצדקה שכיחה היא שחבל לזרוק את השאריות של הילדים. אם כך כל רגש של עצב או שמחה יכול להתבטא באכילה ובהצדקה לכך. כדי להמנע מהתנהגות זו אנו יכולים לעשות חשיבה ולראות איזו התנהגות נוכל לבחור בפעם הבאה כשנשמח או כשנהיה עצובים, לדוגמה: לשוחח עם ידיד בטלפון, לצאת להליכה, לצפות בתכנית טלוויזיה אהובה וכך להפריד את הצימוד בין תחושות ורגשות לבין אכילה מיותרת.

 

לסיכום נסו לחשוב חיובית ולראות את חצי הכוס המלאה. החמיאו לעצמכם בכל הצלחה קטנה ואל תתנו לנפילה קטנה להעיב עליכם אלא לכשל אתכם להמשך הדרך.

 

 

 
הצעה מיוחדת למנויי מרכז הספורט -
 
פגישת היכרות ראשונית חינם + חבילות תזונה
במחיר מיוחד.
 
4 מפגשים + 1 מתנה.
 
8 מפגשים + 2 מתנה.
 
מתאים לכם ? התקשרו עכשיו ל 054-2537232.
 

 

  

ענבל דרוקר הינה דיאטנית קלינית B.Sc ומאמנת כושר.

לאתר הבית של ענבל

לעמוד הפייסבוק של ענבל

חדר כושר
חדר כושר
חוגים
חוגים
אזור מנויים
אזור מנויים
צור קשר
צור קשר
בריכות שחיה
בריכות שחיה
פילאטיס מכשירים
פילאטיס מכשירים
מערכת שעות
מערכת שעות
המתקנים שלנו
המתקנים שלנו
טיפ בריא
סטודנטים
עבור לתוכן העמוד