משקאות והגברת חילוף החומרים

האם שתיית כוס מים צוננים השיבה לכם את החיוניות?

האם שתיית קפה המריצה את גופכם?

והאם משקה האנרגיה באמת מספק לנו יותר אנרגיה?

מי מאיתנו לא שתה משקה אנרגיה

על מנת להתעורר ולהחזיק מעמד ביום עבודה עמוס ותובעני?


מהו משקה אנרגיה והאם משקאות האנרגיה מסייעים לנו בהגברת קצב חילוף החומרים בגוף?                                                                                                                              

משקאות אנרגיה (Energy Drinks) מכילים:

מים מוגזים, סוכר, קופאין, וסת חומציות, חומצה ציטרית, סודיום ציטראט, טאורין,

ויטמינים מקבוצת B ,חומרי טעם וריח.                                                                                

בדף של האגודה הבינלאומית לתזונת ספורט שהתפרסם ב2012,                                                                                                                           

משקאות אלו נמצאו כמסייעים בהאצת קצב חילוף החומרים בגופינו.

במונחים של ירידה במשקל

נמצא במחקרים רבים כי צריכה של משקאות אנרגיה נטולי קלוריות (336 מ"ל ליום),

(ז"א משקה הדומה ל"זירו"  ללא פחמימות וסוכר) במשך 28 יום,

מסייעת באופן מזערי אך מובהק בשריפת שומנים בגוף

בהשוואה לקבוצה שלא צרכה משקה אנרגיה.

מחקר ראשוני נוסף שנערך בנושא, הצביע על ירידה באחוזי השומן 6.6% בממוצע לעומת 0.35%

עבור מתאמנים שצרכו משקה אנרגיה 15 דקות לפני פעילות גופנית

או באופן חופשי בימים ללא פעילות גופנית.

המעקב התרחש במשך 10 שבועות.

 

מתי כדאי לצרוך משקאות אלו במהלך היום?                                                                                     

נמצא כי צריכת משקאות אנרגיה 10עד 60 דקות לפני הפעילות הגופנית,

בפרט לפני פעילות אירובית, משפרת את

היכולות והביצועים הספורטיביים בשל סיוע בניצול יעיל של מאגרי האנרגיה בגופינו.

 

דרך נוספת בה מסייע משקה זה לביצועי ספורט היא בכך שמרבית משקאות האנרגיה

מכילים פחמימות המסייעות לכניסת סוכר לזרם הדם ומספקות אנרגיה בעת פעילות גופנית.

זוהי דרך עקיפה בה מסייע המשקה לעלייה בקצב חילוף החומרים,

אך בצריכה עודפת של משקאות אלו עלולה גם להתרחש השמנה.                                                                                                                                            

ניתן להסיק כי צריכת משקאות אנרגיה המכילים את המרכיבים הממריצים דוגמת קופאין,

מעלים את קצב חילוף החומרים ושריפת השומנים בגוף

וכן שצריכת משקאות אלו לפני פעילות גופנית מסייעת בירידה באחוזי השומן.                                                                                           

 

מה ההמלצה? 

 

 לצרוך משקה  המכיל כ25- 30 גרם פחמימה עבור מתאמנים המבצעים פעילות אירובית ממושכת כמו שחייה,

ריצה ורכיבה על אופניים ומשקה ללא פחמימות עבור אותם אלו שלא מבצעים פעילות לאחר שתייתו.                                                                                                           

קופאין והשפעתו על קצב חילוף החומרים:                                                                                     

 

קופאין הוא השכיח במשקאות האנרגיה ומצוי בקפה, תה , קולה, קקאו, שוקו.                        

הקופאין נספג מהר לדם וריכוזו בדם עולה תוך 30 – 60 דקות מרגע נטילתו.                      

הוא משפיע על הפרשת אפינפין, הורמון המאיץ את קצב חילוף החומרים בגופינו.
אז כמה קפה לשתות מומלץ?                                                                                       

נטילת  קופאין בכמות הנעה בין 200 ל500 מ"ג השווה ל2 עד 5 כוסות קפה ביום (כוס קפה מכילה כ100 – 120 מ"ג קופאין בממוצע) ,

יכולה לסייע בהאצת קצב חילוף חומרים במשך זמן הנע בין שעה ל24 שעות.כמו כן כי הקופאין מסייע בניצול שומן כמקור אנרגיה.                             

בפועל משקאות אנרגיה מכילים כ80 – 200 מ"ג קופאין, אך גם עם תכולה זו של קופאין נצפו שיעורים עולים של קצב חילוף חומרים.                                                                           

 

לסיכום                                                                                                                     

אפקטיביות של קופאין מתבטאת בצריכת 3-6 מ"ג לק"ג גוף. עבור אדם השוקל 70 ק"ג מדובר על כמות של 210 – 420 מ"ג קופאין ליום, ז"א 2 – 4 כוסות קפה בממוצע.

תופעות לוואי של קופאין:                                                                                                  

בצריכת 250 – 300 מ"ג קופאין עלולה להתעורר עצבנות, חוסר שקט, הפרעות במערכת העיכול, הפרעה בקצב לב וחרדה.

רק כדי שנדע:                                                                                                                   

הקפאין מוגבל במשקאות קלים ל 180 מ"ג, או ל0.2% מן המשקה בארצות שונות.

מי לא?

בקרב אנשים הסובלים מבעיות לבביות (קרדיווסקולריות) וסוכרתיים לא מומלץ ליטול משקאות אלו.
שתו כוס מים נוספת ביום:

 

מים והשפעתם על קצב חילוף חומרים :

 

אחוז ניכר מגופינו מורכב ממים.

כל תהליכי החיים בגוף מתרחשים בסביבה מימית כולל פירוק שומנים והסעת חומרים ואנרגיה ממקום למקום.

היעדר שתייה מספקת עלולה להוביל לפגיעה בקצב חילוף החומרים

ושריפת השומנים בגוף וכן עשויה להאט תהליכי גופינו המתרחשים ביום יום ובפרט בעת פעילות גופנית מאומצת.

הגברת קצב חילוף החומרים בקרב מבוגרים: בהשוואה שנערכה בין נשים בעודף משקל לעומת נשים במשקל תקין בעת שתיית מים,

נצפה כי ישנה עלייה בקצב חילוף החומרים עבור שתי הקבוצות הנחקרות.

כאשר הקצב עלה משמעותית בקרב קבוצת הנשים בעלי עודף משקל . עלייה של 20% לעומת 12% בקרב הנשים בעלי משקל תקין.                                      

כמו כן נצפה כי כשהמים קרים ,הגוף מבצע פעילות מוגברת על לחמם לטמפ' הגוף, תהליך הדורש אף הוא הוצאת אנרגיה.
הגברת קצב חילוף החומרים בקרב ילדים: מחקר שהתפרסם ב2011 הדגיש את חשיבות שתיית המים בקרב ילדים עם עודף משקל.

לא זו בלבד שהיא נטולת קלוריות ובאה במקום משקות ממותקים עתירי קלוריות ,אלא מסייעת בהגברת קצב חילוף חומרים בגוף.

עם שתיית מים עלה קצב חילוף החומרים במנוחה (RMR)  ב25% באופן מובהק.

 

לסיכום
צריכת משקה אנרגיה צריכה להעשות באופן מבוקר. משקה לפני פעילות גופנית יכול לסייע בקצב חילוף חומרים מוגבר,

בעוררות ובביצועי ספורט ממושכים. 

שתיית קפה אף היא מסייעת להגברת קצב חילוף החומרים.

ניתן לשתות כשתי כוסות לפני פעילות גופנית ממושכת או לפזר את השתייה על פני היום.

 הכי חשוב היא שתיית המים החיונית לפעילותו התקינה של גופינו מסייעת בויסות חום ,

בשריפת שומנים ובהגדלת הוצאות האנרגיה. לרוויה.

 

 

 

 ענבל דרוקר דיאטנית קלינית וספורט
קישור לדף הפייסבוק
http://on.fb.me/1KhwTMY
קישור לאתר
http://www.inbaldruker.co.il/

חדר כושר
חדר כושר
חוגים
חוגים
אזור מנויים
אזור מנויים
צור קשר
צור קשר
בריכות שחיה
בריכות שחיה
פילאטיס מכשירים
פילאטיס מכשירים
מערכת שעות
מערכת שעות
המתקנים שלנו
המתקנים שלנו
טיפ בריא
סטודנטים
עבור לתוכן העמוד