איפה מתחבא הסוכר?

איפה מתחבא הסוכר?

מהם מקורות הסוכר במזון?
מקורות הסוכר ממוצרי המזון השונים הנם רבים, אזכיר בקצרה אותם:

הפרוקטוז שהוא סוכר הפירות אשר בצריכה עודפת עלול להיאגר

כשומן בגוף ולכן על אף חשיבות צריכת הפירות לבריאותנו, יש להקפיד על המינון.

 

לקטוז שהוא סוכר החלב המצוי במצרי החלב השונים

ועלול לגרום לרגישות רבה באזור הבטן וטפיחות לא נעימה.
עמילן שהוא סוכר מורכב המצוי בדגנים, בתפו"א, בבטטה ובקטניות.

ידוע גם כסוכר המתפרק לאט בגופינו ונותן תחושת שובע לאורך זמן.

גם הסיבים הם סוג של סוכר אשר מתעכל חלקית בגופינו

והוא מצוי בירקות, בפירות ובמוצרי הדגן המלאים ומסייע בין היתר לפעילות תקינה של מערכת העיכול.

 

מהו הסוכר המפורסם ביותר והיכן הוא נמצא?
הסוכר המפורסם ביותר הוא הסוכר הלבן שמצוי על שולחננו.

שמו של הסוכר הינו סוכרוז והוא מופיע

הן כמוצר נפרד והן במוצרי מזון רבים אחרים כמו עוגות, דבש וממתקים.

 

איפה לא היינו מצפים למצוא סוכר?
במוצרי מדף רבים כיום מוסיפים סוכר אשר מצוין כמרכיב ברשימת המרכיבים.           

 

לדוגמא:

 

הסוכר מצוי במיצים רבים, הסוכר מצוי ברטבים כמו סויה, אלף האיים, צ'ילי, טריאקי, קטשופ.

הסוכר מצוי בחלק מסוגי הטחינה והטחינה גולמית בעיקר בטחינה מטובלת.

כמו כן הסוכר נמצא בחטיפי אנרגיה, ביוגורט מסוגים שונים דוגמת מתיקות מעודנת ובלחמים 

המכילים סוכר בנוסף לעמילן ממנו הלחם מורכב.

הסוכר מקנה את טעמו המתוק של המוצר וכן מסייע ביצירת צבע שחום.

 

פעמים רבות לחם כהה נראה כך כי הוסף לו סוכר ולא בגלל שהוכן מקמח מלא.

גם כשאנו בוחרים להמתיק את מזונותינו ממקורות אחרים פרט לסוכר דוגמת סילאן,מייפל ודבש, גם שם מתחבא לו הסוכר.

לרוב נוכל לזהות את המוצר האמיתי על פי המחיר.

סילאן שיכיל רק סוכר תמרים יהיה יקר יותר מסילאן שהוסף לו סוכר, כנ"ל מייפל ודבש.

 

האם יש משמעות למיקום הסוכר ברשימת המרכיבים?
המרכיבים ברשימה על גבי תוויות המזון מצוינים בסדר יורד לפי מינונם,

זאת אומרת המרכיב שנמצא בכמות הרבה ביותר יופיע ראשון והמרכיב שמצוי בכמות הנמוכה ביותר יופיע אחרון.

לרוב במוצרים שיש בהם סוכר, הסוכר יופיע במקום השני או אפילו כבר במקום הראשון, מה שמעיד על כמותו הרבה במוצר.

שימו לב לטבלאות שוקולד אשר בהם היינו מצפים שהקקאו יופיע כמרכיב עיקרי ועדיין בחלק מן השוקולדים הסוכר מופיע במקום הראשון.

 

סוכר בתחפושת:
סוכר מופיע ברשימת הרכיבים הן בשמו המוכר "סוכר" והן בשמות נוספים כמו:

מלטודקסטירן, סירופ סוכר, גלוקוזה, עמילופקטין, עמילן תירס, HFCS שהינו סוג של פרוקטוז עם עמילן תירס ועוד.

דוגמה למוצר כזה הינו חטיף אנרגיה המכיל בין יתר מרכיביו סוכר, גלוקוזה, סירופ סוכר, סירופ סוכר חום, עמילן תירס

ובמילים אחרות: סוכר, סוכר, סוכר ועוד סוכר וזאת מבלי שציינתי את המרכיבים חיטה מלאה,

 אורז ואבקת מי גבינה שמכילים את סוכר העמילן וסוכר החלב.

 

ומה עם מוצרים "ללא סוכר"?
במוצרים שמצוין על גבי אריזתם כי אין בהם סוכר וטעמם עדיין מתוק, מכילים לרוב ממתיקים מלאכותיים.

עם זאת ישנם מוצרים מסוג זה בהם הסוכר יכול להסתתר כסוכר כוהלי דוגמת סורביטול ומלטיטול שהם סוכרים בעלי טעם מתוק ובעלי קלוריות מופחתות מסוכר לבן.

 

אז מה כן? מוצרי מזון המכילים את הסמל "איל" הנראה כמגן דוד אדום, אינם מכילים תוספת סוכר על צורותיו,

אך שוב אם מדובר בלחם, הקמח עצמו מכיל עמילן המתפרק בסופו של עיכול לסוכר.

אז מה אני ממליצה?
לאור הנאמר בכתבה, הישמרו לכם ממוצרי המדף הרבים. עקבו אחר תוויות המזון ומננו את צריכת הסוכר במהלך היום.

 גם מוצר שנראה תמים ובריא לכאורה עלול להכיל סוכר או סוכר בתחפושת. 

 

הכותבת:

ענבל דרוקר דיאטנית קלינית ומאמנת כושר .
לאתר:
www.inbaldruker.co.il

לעמוד הפייסבוק: 
ענבל דרוקר תזונה וכושר:
http://on.fb.me/1D6u39w                                                                       

 

 

חדר כושר
חדר כושר
חוגים
חוגים
אזור מנויים
אזור מנויים
צור קשר
צור קשר
בריכות שחיה
בריכות שחיה
פילאטיס מכשירים
פילאטיס מכשירים
מערכת שעות
מערכת שעות
המתקנים שלנו
המתקנים שלנו
סטודנטים
טיפ בריא
עבור לתוכן העמוד