איך המצב הרגשי שלך משפיע על משקלך?


פעמים רבות אנו מוצאים את עצמינו אוכלים ולא מתוך תחושת רעב.

אנחנו אוכלים כי התעצבנו, כי בכינו, כי כעסנו או סתם כי שיעמם לנו.

מצבים רגשיים אלו המחוברים להתנהגות אוטומטית של אכילה, מקשים עלינו בוויסות תזונתי ותורמים לעלייה במשקל.

מה מניע אותנו לאכילה רגשית , כיצד נדע שאנחנו במצב של אכילה רגשית ומה הם  הכלים לוויסות האכילה הרגשית?

אנו מתנהלים בין שלושה מצבי תודעה עיקריים,

 

מצב תודעה ראשון

הינו המוח הרגשי. במצב זה המחשבות וההתנהגות מנוהלים בעיקר על ידי רגשות חולפים ופחות על ידי חשיבה רציונלית.

הקוגניציות במצב זה מאוד חמות ומוקצנות.

המצבים שבהם המוח הרגשי דומיננטי הם כשאנחנו עייפים, עצבניים, חסרי שליטה,

במצבים אלו אנו עשויים לחוש רעב למשהו מתוק ושומני, עתיר קלוריות כזה שירגיע אותנו.

ככל שאנו שוקעים במוח הרגשי, האכילה עשויה להיות אימפולסיבית, כזו שבעקבותיה נחוש חרטה.

 

מצב תודעה שני

הינו המוח הרציונאלי. במצב זה הרגשות צוננים, אנו מאופקים ורמת המודעות לרגש נמוכה.

אפשר לומר שבמצב זה אנו מתנהלים בצורה שקולה ומנותקת מן הרגש ואף עשויה להקשות על תפקוד יעיל. 

הדבר עלול להוביל לאכילה מוקפדת ואובססיבית ואף לירידה חדה במשקל. המצב המוקפד יתר על המידה  עשוי להוציא אותנו מאיזון תזונתי.

מצב תודעה שלישי

הינו המוח הנבון . מצב זה הינו סינתזה בין שני מצבי התודעה הרגשי והרציונאלי.

המוח הנבון נדרש לנו כדי לקבל החלטות נבונות בחיים. 

יש שילוב בין הראש ללב , ההתנהגות יעילה מתוך ראייה מקיפה של המציאות.

במצב זה בחירת המזונות שלנו אינה הרסנית, אנחנו נוטים לאכול בצורה מאוזנת ולהתחבר לתחושות הרעב והשובע.

במצב זה נוכל להפעיל איפוק אל מול מזונות שומניים ועתירי קלוריות, כאלו שפוגעים בבריאותנו וליהנות ממזונות מזינים מבלי לחוש חרטה.

 

כיצד נוכל לווסת את הרגשות שלנו ולפעול מהמח הנבון בעת אכילה,

הרי כשאנו עצובים או בודדים קשה לנו להתבונן על  הסיטואציה מבחוץ ולהפסיק את החוויה השלילית וההרס העצמי?
לשם כך עלינו לזהות את הרגש ולשיימו בין אם זה עצבות, ייאוש, תקווה, להבין את תפקיד הרגש ומה הוא לומר לנו.

 

האם הוא מנסה לומר לנו שאנו רעבים או שפשוט אנו זקוקים לשיחה טובה שתוציא אותנו מתחושת הבדידות למשל. 
הגברת המודעות תאפשר לנו להביט ברגש ובסיטואציה בה אנו שרויים ללא שיפוטיות של "טוב" או "רע" וכאשר נשלים עם הרגש,

נוכל לנסות ולהפחית מעוצמתו. אחד הכלים להפחתת העוצמות הוא להסתכל על המצב בצורה פרופורציונאלית. 

 

לפתע נראה שהמצב שאנו שרויים בו לא כל כך נורא כפי שחשבנו.
ככל שנלמד לזהות את הרגש ולהבחין באיזה מצב תודעה אנו נמצאים,

נוכל לשנות את הרגש, למתנו וכך במקום להשתמש באוכל כמענה לוויסות רגשות, נוכל לנהוג בשיקול דעת ולתת מענה יעיל לבעיה.

 

 

הכותבת:

ענבל דרוקר דיאטנית קלינית ומאמנת כושר .
לאתר:
www.inbaldruker.co.il

לעמוד הפייסבוק: 
ענבל דרוקר תזונה וכושר:
http://on.fb.me/1D6u39w  

 

חדר כושר
חדר כושר
חוגים
חוגים
אזור מנויים
אזור מנויים
צור קשר
צור קשר
בריכות שחיה
בריכות שחיה
פילאטיס מכשירים
פילאטיס מכשירים
מערכת שעות
מערכת שעות
המתקנים שלנו
המתקנים שלנו
טיפ בריא
סטודנטים
עבור לתוכן העמוד