מהי רגישות ללקטוז

אם אתם סובלים מבטן נפוחה ומציקה, גזים ולעתים יציאות רכות לאחר אכילת מוצרי חלב,

סביר שיש לכם רגישות או אי סבילות ללקטוז.
אי סבילות ללקטוז נגרמת בשל חוסר האנזים לקטאז בגוף שלא מאפשר לעכל את הלקטוז ולפרקו במעי הדק. 
התסמונת השכיחה גורמת לאי נוחות בכלל ובחג שבועות שמאכליו מבוססים על מוצרי חלב בפרט.
 

לכבוד חג החלב -  5 דברים שכדאי לדעת על רגישות ללקטוז
 
דרגות שונות של אי סבילות ללקטוז

 תופעות הלוואי של התסמונת כדוגמת נפיחות בבטן, גזים,

 שלשולים ובחילות משתנה מאדם לאדם ואף תופיע בדרגות שונות אצל כל אחד, זאת בעקבות נוכחות אנזים הלקטאז ברמות משתנות.

רמות לקטאז נמוכות מצויות בעיקר באוכלוסיות האסיאתיות והאפריקאיות כמו כן קיים גם חסר גנטי באנזים שהינו חסר מולד ובקרב אוכלוסייה זו הרגישות מאוד גבוהה.

 

במוצרי חלב יש דרגות לקטוז שונות

אנשים המגלים כי הם רגישים ללקטוז, נוטים להפסיק לצרוך את כל מוצרי החלב באופן גורף,

אך הרשו לי לספר לכם כי יתכן ורגישותכם תתבטא באכילת מוצר חלב אחד ולא באחר. גבינות קשות מכילות פחות לקטוז מאשר גבינות רכות וחלב ניגר.

בתהליך התעשייתי של ייצור הגבינות הקשות, החיידקים מפרקים את הלקטוז וכך נוצרת גבינה דלת לקטוז שקלה לעיכול בקרב הרגישים.

 אנו יכולים למצוא את עצמינו למעשה נהנים מגבינה צהובה ואף קוטג' ואילו באכילת גבינה לבנה או שתיית נס קפה עם חלב, תופעות הלוואי שוב חוזרות.

הקשר בין אי סבילות ללקטוז והגיל:

נוכחות האנזים לקטאז במעי עשויה להיות כפונקציה של הגיל. 

פעוטות ומבוגרים נוטים לסבול מחסר גדול יותר מאשר ילדים נוער ובוגרים

ולכן אם בעבר יכולתם לאכול מוצרי חלב ללא תופעות לוואי ובהווה אתם נתקלים בסימפטומים של נפיחות,

יתכן וריכוז האנזים במעי ירד ותצטרכו להקפיד על תזונה דלת לקטוז.

אם אתם רגישים ללקטוז, גם סוכרים אחרים יכולים להזיק:

לקטוז הינו סוכר החלב ובתהליך עיכולו מתפרק דו הסוכר לחד סוכרים הגלוקוז והגלקטוז.

יתכן שבשל צריכה מוגברת וריכוז גבוה מאלו מוביל ליציאת מים מן הגוף אל המעי וכך נגרמים שלשולים.

גם אם תשתו חלב סויה המתוסף בסוכר יתכנו תופעות דומות ועל כן יש לבחון את נוכחות הסוכר במוצרים מעובדים ולהפחית צריכתם.

החיים ממשיכים גם עם רגישות ללקטוז  ניתן להתמודד עם התופעה במספר דרכים:

מי שאוהב פיצה ונמנע בשל רגישותו הרבה יכול להסתייע בכדורים המכילים את אנזים הלקטאז ובכך להמשיך וליהנות ללא תופעות לוואי.

ניתן להקפיד לצרוך מוצרים דלי לקטוז דוגמת גבינות קשות כפי שציינו. בנוסף היום יותר מתמיד אפשר למצוא תחליפים שונים לחלב

דוגמת חלב סויה, חלב שיבולת שועל ואורז ועד גבינות סויה וקשיו

 אך יש לציין שהתחליפים אינם מכילים את הערכים התזונתיים שקיימים בחלב ומוצריו והם נקראים חלב בשל הנראות והמרקם ועל אלו הצורכים תחליפים

 

 יש להשלים חסרים תזונתיים דוגמת חלבון וסידן ממקורות תזונתיים או מתוספי תזונה בהתאם להמלצות אנשי מקצוע, רופאים ודיאטנים.

 

הכותבת:

ענבל דרוקר דיאטנית קלינית ומאמנת כושר .
לאתר:
www.inbaldruker.co.il

לעמוד הפייסבוק: 
ענבל דרוקר תזונה וכושר:
http://on.fb.me/1D6u39w  

 

חדר כושר
חדר כושר
חוגים
חוגים
אזור מנויים
אזור מנויים
צור קשר
צור קשר
בריכות שחיה
בריכות שחיה
פילאטיס מכשירים
פילאטיס מכשירים
מערכת שעות
מערכת שעות
המתקנים שלנו
המתקנים שלנו
טיפ בריא
סטודנטים
עבור לתוכן העמוד