רמטכ"ל ההישרדות- שומן, נעים להכיר

רמטכ"ל ההישרדות- שומן, נעים להכיר (הגדל)

רובנו לא אוהבים את השומן בגופנו, בלשון המעטה. האם שומן באמת כל כך גרוע, או שיש לו גם תכונות חיוביות?
מה קורה בגופנו כאשר אנו יורדים במשקל? מדוע כשאנו מצליחים בתהליך הירידה במשקל אנו עוברים את השבועות הראשונים בקלות יחסית ופתאום תוקף אותנו דחף עז לאכול? האם מדובר בתופעה פיזיולוגית או פשוט אופי?
מה יכול לסייע לנו להתמיד בירידה במשקל ולמנוע את הדחף הזה?
על שאלות אלו ועוד נענה בכתבה זו.
מוכנים? בואו נצא לדרך

נתחיל בהתחלה, כדי לעלות במשקל אפשר להתאמן הרבה וטוב ולגרום לעלייה מסת שרירים, או מנגד, ניתן לאכול הרבה ולגרום לעלייה ברקמת השומן. בכל פעם שמאזן הקלוריות יהיה חיובי, כלומר נכניס לגופנו יותר קלוריות ממזון ומשתייה ונוציא פחות קלוריות ממה שהכנסנו, כנראה שנוכל לצפות לעליה במשקל.
כמובן שישנם גורמים רבים ושונים שיכולים להשפיע בנוסף לעלייה בכמות הקלוריות על היכולת שלנו לעלות במשקל. גורמים אלו הם אישיים כמו סוג החיידקים בגופנו ובמערכת העיכול שלנו, סוג ההורמונים השונים וכמותם המופרשים בגוף שלנו, כמות רקמת השומן החום והלבן ועוד. בסיכומו של דבר, שני אנשים עם מאפיינים שונים יכולים להכניס לגופם את אותן קלוריות ורק אחר מהם ישמין. לאור זאת, הכתוב בכתבה זו הינו כללי ומותאם לאוכלוסייה הכללית ולא מותאם אישית לאדם .

מחקרים מראים כי כולנו נושאים גנים של השמנה, גם מי שלא סובל כרגע מהשמנה. נראה כי הדבר הינו תוצאה של הישרדות אבות אבותינו, כלומר, לאבות אבותינו לא היו מכולת או סופרמרקט ליד הבית וגם לא מקרר או מזווה לקניית ושמירת המזון וכך יכול היה להיות שלא אכלו ימים או שבועות עד לארוחה הבאה ומי ששרד היו אלו שהיו בגופם מאגר של אנרגיה בצורת רקמת שומן. אחד אפס לטובת השומן.

למעט ההצטברות של השומן בבטן, באגן, בזרועות או בכל מקום אחר בו הם מחליטים להתיישב בגופנו, האם יש להם תפקידים נוספים או שזהו ייעודם היחיד?
אז ככה, בגופנו נוצרים תאים חדשים כל יום כל היום בכל הרקמות, עבור כל תא שנוצר הגוף צריך פחמימות, חלבונים ושומנים בעדיפות לשומן טוב כמו אומגה 3 או כולסטרול, כן כן כולסטרול. בנוסף, זהו מאגר האנרגיה הגדול ביותר שיש לנו בגוף. השומן אף משמש כרקמת הגנה כמו לדוגמה שכבת השומן המצויה בבטן אצל האישה ההרה משמשת למעשה הגנה עבור העובר. כמו כן ברקמת השומן נוצרים חלק מהורמוני המין, שזהו תפקיד חשוב ביותר. למשל, נערה או אישה הסובלות מאנורקסיה ולכן משקלן נמוך וגם אחוז השומן נמוך, יכולות להגיע למצב שהווסת החודשית תיפסק כיוון שלא ייווצרו הורמוני מין בעקבות אחוז שומן נמוך מדי. תפקיד נוסף של השומן, או יותר נכון של הכולסטרול שהוא חומר המוצא של וויטמין D.
עד כה מנינו שישה תפקידים לשומן, ועוד היד נטויה.

כעת בואו ננסה לפתור את התעלומה הגדולה: כאשר אנו מתחילים דיאטה אנו מצליחים לשמור על תפריט תזונה בשבועות הראשונים, יורדים במשקל כל שבוע ואז, אחרי מספר שבועות, פתאום מגיעה הנפילה ואנו אוכלים מכל הבא ליד  עם מעט מאוד שליטה.
מדוע זה קורה? האם זה נובע כתוצאה מאופי חלש או מפיזיולוגיה?

אחד התפקידים החשובים ביותר של השומן, או יותר נכון של תא השומן הוא להיות אחראי על הישרדותנו. כל זמן שתא השומן מלא דופן התא מתוחה, אך ברגע שאנו מאבדים מרקמת השומן ותא השומן מתחיל להתרוקן, הדופן שלו הופכת רפויה. רפיון דופן תא השומן מאותת למוח כי הגוף בסכנת הישרדות כיוון שהמאגר העיקרי של האנרגיה מתחיל להיגמר. הדבר יסתיים לרוב באכילה מופרזת על מנת להחזיר את כל המאגר של השומן למצבו הקודם.

איך אפשר למנוע את זה? מה שקורה בגוף הוא תחושת חסר הנוצרת כתוצאה מירידה בכמות השומן. מה שאנו צריכים זה לייצר מצב בגוף של שפע. ניתן ליצר את תחושת השפע הזו על ידי אימון התנגדות, אימון כוח.

לסיכום,
• השומן הוא חבר, עד גבול מסוים
• להשתדל לשמור על משקל תקין
• במידה ומנסים לרדת במשקל: לזכור שהאפקט של התזונה הוא של 70% ושל הפעילות הגופנית 30%
• לבחור בתזונה מאוזנת שתסייע לרדת במשקל במתינות (0.5 ק"ג בשבוע)
• לשלב אימון התנגדות על מנת להגדיל את תחושת השפע בגוף ועל מנת להימנע מנפילות לאכילה מופרזת.

רוצים לבנות תפריט המותאם לכם אישית? מוזמנים אלי להתאמת תפריט ולתכנית מעקב כוללת במרכז הספורט באוניברסיטת תל אביב.

הכותבת, מיה מינסטר שגב, דיאטנית קלינית RD, דיאטנית הבית של מרכז הספורט באוניברסיטת תל אביב, מאמנת לחיים, מרצה לתזונה ולאימון, חוקרת ומקדמת אורח חיים בריא באקדמיה, בפגישות פרטניות ובסדנאות קבוצתיות.

חדר כושר
חדר כושר
משרד המנויים
משרד המנויים
ספא
ספא
צור קשר
צור קשר
בריכות שחיה
בריכות שחיה
סטודיו פילאטיס
סטודיו פילאטיס
מערכת החוגים
מערכת החוגים
תרבות ופנאי
תרבות ופנאי
סטודנטים
טיפ בריא
עבור לתוכן העמוד