banner

כל האמת על מתיחות

קטגוריה:
על ידי אריאל קופרמן

המתיחות הנפוצות שאנו נוהגים לבצע הן מתיחות דינאמיות ומתיחות סטטיות.

המתיחות הדינאמיות מתבצעות בתנועה (תנועה גדולה או קטנה שחוזרת על עצמה), לעומת זאת המתיחות הסטטיות מתבצעות ללא תנועה למשך הזמן שאנו מקציבים לאותה מתיחה.

אני מתאר לעצמי שרובנו מודעים לחשיבות של ביצוע המתיחות, בין אם לפני פעילות, אחרי פעילות או תוך כדי פעילות. רבות שמענו טענות על יעילות המתיחות וההשפעה הטובה שלהן. אך האם כל מה ששמענו באמת נכון ומבוסס?

בואו ונדבר על כמה מהטענות העיקריות שיוצא לנו לשמוע, בדגש על ביצוע מתיחות סטטיות ונראה עד כמה נכונות טענות אלה:

ביצוע מתיחות לפני פעילות עוזר למנוע פציעות

ביצוע מתיחות לא באמת עוזר למנוע פציעות. לפחות במחקרים לא הצליחו למצוא קשר ישיר לכך. אי אפשר היה למצוא קשר סיבתי לדבר.

ביצוע מתיחות בכל שלבי האימון, ובעיקר לאחר האימון, יעזור להתאוששות וימנע כאבי שרירים

ביצוע המתיחות לא יעזור במניעת כאבי שרירים. כאבי השרירים נובעים מכך שבאימון אנחנו יוצרים קרעים מיקרוסקופיים לשריר. הגוף מגיב אחרי האימון בפעולה דלקתית כדי לטפל בקרעים המיקרוסקופיים הללו. התגובה הדלקתית היא בעצם זו שגורמת לכאבים. (מי שהתחסן וכאבה לו היד, עבר בדיוק את אותו התהליך)

מתיחות עשויות להועיל לגמישות

מתיחות אכן יכולות להועיל לגמישות. יש לציין שהגמישות מהווה את אחד ממרכיבי הכושר ומתיחות יכולות לסייע לנו לשפר את מרכיב הכושר הזה.

השריר בדרך כלל אלסטי ומתיחות יכולות להעביר אותו ממצב אלסטי למצב פלסטי. מה שזה אומר בגדול, זה שהמתיחות יכולות לגרום לשריר להיות יותר “ארוך” או “גמיש” אם מבצעים מתיחות לאורך זמן. כמובן שזה לא יקרה ביום אחד.

מתיחות לפני אימון יעזרו לשפר ביצועים

מתיחות לפני אימון לא יעזרו לשפר ביצועים. לא נצפה מחקר שהראה שיפור ביכולת, ואפילו היה מחקר שהראה עיכוב קטן בביצועים לאחר המתיחות.

אם נסכם את הדברים, מתיחות אכן יכולות להיות מאוד מועילות כאשר מבצעים אותן לשם מטרה לה הן נועדו.

אריאל קופרמן – מאמן כושר במרכז הספורט באוניברסיטת תל אביב

צריכים תמיד להיות בהיכון? הרשמו לניוזלטר של המרכז

כל הטיפים, כל האירועים, כל הכתבות, כל מה שקורה במרכז, חוגים, פעילויות ועוד

    אני רוצה להגיע ליום ניסיון

      עלות יום ניסיון 100 ₪ - תוחזר ברכישת מנוי

      page loader
      נגישות