banner

צעד קטן לאדם- צעד גדול לבריאות

קטגוריה:
על ידי הדר שוורץ

לכבוד שנת 2019 הנה 19 הבטחות והחלטות שכדאי לנו לקיים כדי שתהיה לנו שנה נפלאה באמת ועוד אחת לשנה הבאה 😉

מוכנים? מתחילים!

כל שוחר בריאות וספורט מכיר את ההנחיות הפופולריות ללכת 10000 צעדים ביום. ואם לא הכרתם אולי שמעתם שכדי להיות בריאים צריך לבצע 150 דקות בשבוע של פעילות אירובית בעצימות בינונית- גבוהה.

ואכן, פעילות גופנית חשובה וקריטית לבריאות ומסייעת במניעה של (כמעט) כל מצב בריאותי ומחלה. ההמלצות המוכרות נולדו מתוך מחקר מתמשך על מאות אלפי משתתפים ואין ספק כי ארגוני הבריאות אשר מפרסמים את ההמלצות הללו, עושים את מתוך ההבנה כי מחסור בפעילות גופנית הוא מצב חירום גלובלי וגורם סיכון לתמותה בפני עצמו.

אז איפה הבעיה?

אתם, שוחרי הבריאות המנויים בקאנטרי, שוחים בבריכה או מתאמנים במכון הכושר, לא זקוקים לשכנוע כי פעילות גופנית היא חשובה ומינונים גבוהים ממנה נמצאים בקשר ישיר עם הפחתת הסיכון למחלות לב, סכרת, אירועים מוחיים ועוד ועוד, אבל אולי אפילו אתם ניסיתם פעם ללכת 10000 צעדים ביום וגיליתם שזו משימה לא פשוטה בכלל.

ואכן, מסתמן כי הקווים המנחים המאוד מאתגרים שהציבו ארגוני הבריאות פשוט מפחידים ועבור אנשים רבים שאולי רוצים לשנות את אורח חייהם, זו פשוט מטרה רחוקה ובלתי מושגת.. דמיינו ירידה של 50 ק”ג לאדם שמן או כתיבת ספר במפגש הראשון של סדנת כתיבה.

ומה חדש?

ובכן, יש חדש. בשנים האחרונות החל שימוש נרחב במדידות של פעילות גופנית על ידי מכשור צמוד גוף (אקסלרומטר) המודד את כל תנועות הגוף ומאפשר מעקב אחרי כל רמה של פעילות גופנית, גם הקלה ביותר. כאשר אנשים נשאלים על פעילות גופנית הם לרוב עונים בעודף או בחסר וזו הזדמנות לעשות קצת סדר.

קבוצת חוקרים (Ekelund et. al. 2019) ערכה סקירת ספרות סיסטמטית שבה נאסף מידע מ- 36,000 אנשים, 240,000 שנות חיים ו- 2100 מקרי מוות. המסקנות שעולות מהסקירה הזו מעניינות ובמידה מסוימת אף מעודדות:

  • כל מינון של פעילות גופנית, גם הנמוך ביותר מפחית את הסיכון לתמותה ביחס לחוסר פעילות.
  • חוסר פעילות של 9 שעות ביממה (לא כולל שנת הלילה) הינו גורם סיכון לתמותה.
  • היחס בין כמות הפעילות הגופנית לבין הפחתת הסיכון לתמותה אינו ליניארי- בתחילה, כל תוספת של פעילות גופנית מפחיתה את הסיכון באופן דרמטי ואילו ברמות גבוהות של פעילות אין משמעות גדולה לעוד תוספת.
  • פעילות גופנית זולה ונגישה יותר מטיפולים רפואיים ועל כן צריכה להיות החזית הראשונה של קידום בריאות הציבור.
  • הליכה היא דרך טובה להגדיל את מינון הפעילות הגופנית היומית. אין צורך ללכת 10000 צעדים כדי להרוויח- כל צעד נחשב!

בנימה אופטימית זו, נאחל לכם, מנויים, שוחרי בריאות וכושר- שנה טובה ומתוקה מלאה בצעדים בריאים ונמרצים.

שלכם,
הדר שוורץ, פיזיותרפיסטית – MScPt
הסטודיו והקליניקה לפילאטיס מכשירים ופיזיותרפיה במרכז הספורט

מקורות:

  1. Ekelund, U., Tarp, J., Steene-Johannessen, J., Hansen, B. H., Jefferis, B., Fagerland, M. W., … & Larson, M. G. (2019). Dose-response associations between accelerometry measured physical activity and sedentary time and all cause mortality: systematic review and harmonised meta-analysis. bmj366, l4570.
  2. Klenk, J., & Kerse, N. (2019). Every step you take.
  3. American College of Sports Medicine. (2013). ACSM’s guidelines for exercise testing and prescription. Lippincott Williams & Wilkins.
צריכים תמיד להיות בהיכון? הרשמו לניוזלטר של המרכז

כל הטיפים, כל האירועים, כל הכתבות, כל מה שקורה במרכז, חוגים, פעילויות ועוד

    אני רוצה להגיע ליום ניסיון

      עלות יום ניסיון 100 ₪ - תוחזר ברכישת מנוי

      page loader
      נגישות